Glykemiskt index och GI-metod

Vad är Glykemiskt index-GI?
För att vi ska känna oss pigga och mätta försöker kroppen att hålla vårt blodsocker på en sk.normalnivå.Vid denna nivå mår vi bra och är varken hungriga eller sugna på något sött.På grund av att vi äter mer och mer sk.raffinerad kolhydratrik mat som snabbt bryts ned och ger oss höga blodsockerstegringar försvårar vi arbetet för kroppen.

Höga blodsockernivåer skapar en förhöjd insulinproduktion i kroppen.
Insulinets uppgift är nämligen att sänka blodsockernivåerna.Insulinet ser till att blodsockret tas upp av muskelcellerna för att användas som bränsle.
Insulinet påverkar även fettinlagringen och förhöjda insulinnivåer kan därför leda tll viktuppgång.
Om vi ofta äter livsmedel som ger höga blodsockerstegringar riskerar vi att muskelcellerna får svårare att känna av insulinet-sk.insulinresistens.
Kroppen tvinngas då att producera mer insulin ,med ökad fettinlagring och kraftiga blodsockersvängningar som konsekvens.


GI står för glykemiskt index och är ett mått på hur snabbt ett livsmedel som innehåller kolhydrater höjer blodsockret.Livsmedel med ett högt GI ger en snabb blodsockerhöjning och livsmedel med ett lågt GI ger en långsam blodsockerhöjning.

Om huvuddelen av dina måltider består av livsmedel med ett lågt GI kommer du
efter ett tag att känna dig piggare och mer koncentrerad.Är du överviktig går du även ner i vikt.

Livsmedel med högt GI är bl a de som innehåller vetemjöl och socker,men även vissa former av potatis,flingor och klibbigt ris.
Livsmedel med lågt GI är bl a Pasta som kokats al dente,ris som inte klibbar (parboiled)bönor,linser,grovt bröd med surdeg,frukt och grönsakerKött,fisk,skaldjur och fett har inget GI värde alls,men det betyder inte att man kan äta obegränsat av dessa livsmedel.

Av det dagliga kaloribehovet ska 50% komma från kolhydrater 30% från fett och 20% från protein.




 Uppdaterad:18-11-11 ©Webgraph Uppdatering